کوه نامه Kohnameh
کوهنوردی و گردشگری
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392برچسب:لاس پشته,دایله سر,شمشیر زن لاس, توسط محمد عباسی |

قله "لاس پشته " قله ایست واقع در رشته کوههای البز غربی (استان گیلان) که مسیرهای دسترسی به آن

1- از شهرستان فومن- قلعه رودخان     2- از شهرستان شفت- سیاه مزگی- مزگده  میباشد .

تمام مسیرها دسترسی  آسفالت است.

روز اول

صبح روز پنج شنبه مورخه 19 اردیبهشت 1392 ساعت 6/15 از میدان فرهنگ با یک عدد مینی بوس و

تعداد 18 نفربه راهنمایی اقای (بهروز خالقی) راهی" قلعه رودخان "شدیم.

ساعت 7/35 بود که در پارکینگ قلعه پیاده شدیم وتصمیم بر ان شد که بعد از صرف صبحانه حرکت را آغاز کنیم.

ساعت 8/10 حرکت کردیم و بعد از پیمودن چند متری راهنمای برنامه از مسیر پله خارج شد وازسمت چپ پله

وارد جنگل شدیم.بعد از پیاده روی چند ساعته و گذشتن از شیبهای تند ساعت 12/50 به دشت زیبای"آورنگ"

رسیدیم.نهار را در میان چمنزار زیبا خوردیم وبعد از 40 دقیقه استراحت به حرکت خود ادامه دادیم.حدود ساعت

14/00 بود که به "سوته پایین" (قهوه خانه آقای روشن) رسیدیم.

هوا بسیار مه آلود بود و لباسهایمان را خیس میکرد و چون احتمال ریزش بارن هم بود قرار بر این شد که شب را

در قهوه خانه اطراق کنیم.

روز دوم

ساعت 5/00بیدارشدیم وبعد ازجمع آوری وسایل وخوردن صبحانه ساعت 6/05 حرکت را آغاز کردیم.

مه شدید بود و دید بسیار کم .چمنهای زیر پا هم خیس بودند .بعد ازچند دقیقه ای سوته بالا را پشت سر گذاشتیم و

ساعت 6/55 به چشمه کم اب"زرد خانی" رسیدیم.

بعد از گذشتن از"میان دران"و "شمشیر زن لاس" ساعت 8/35 به ییلاق زیبای"دایله سر" در ارتفاع 2300متری رسیدیم. در این منطقه 2نفر از دوستانمان به علت خوب نبودن حالشان ماندند.

آقای بهروز خالقی(راهنمای برنامه)

راه را ادامه میدهیم وساعت 9/55 به چشمه زیر قله میرسیم.(آب کمی داشت ولی خنک وگوارا)حدود نیم ساعت

برای تجدید قوا آنجا بودیم وبعد در شیب تند کوه بصورت تراورس ولی رو به بالا حرکت کردیم.در ارتفاعی

حدود 2700 متری بود که از خط زیبای مه گذشتیم وگرمای آفتاب را حس کردیم.

منظره بسیار زیبا بود. چند قله ای که سر از ابر بیرون آورده بودند مانند "درفک" و "مل بهار" نظاره گر حرکت

آرام ما بودند.ساعت 11/15 بود که به قله لاس پشته رسیدیم.

بعد از خواندن سرود قله و گرفتن چند عکس یاد گاری پایین آمدن را شروع میکنیم وساعت 13/25 به دوستانمان در دایله سر می پیوندیم.با آنها همراه میشویم وساعت 15/20 به قهوه خانه سوته میرسیم.بعد از خوردن نهار تصمیم بر این شد که از مسیر مزگده (سیاه مزگی) پایین بیاییم .ساعت 17/00 حرکت کردیم و بعد از رسیدن به آورنگ راه دست راست را دنبال کردیم وساعت 19/45 جاده بالای پل مزگده بودیم.

سوار مینی بوس شدیم.وبه سمت رشت آمدیم.

با تشکر از تمام همنوردانی که در این صعود همراه من بودند.

راهنمای برنامه: بهروزخالقی

سرپرست برنامه: محمد عباسی

Generate your flash banner free online
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 17 ارديبهشت 1392برچسب:دریاچه گهر , لاله واژگون, توسط محمد عباسی |

دریاچه گَهَر یک دریاچه کوهستانی در ایران است که در میان رشته‌کوه اشترانکوه در استان لرستان با

ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا واقع شده است.

این دریاچه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه بین بخش ززوماهروی الیگودرز و دورود قرار دارد. این دریاچه که

به «نگین اشترانکوه» معروف است به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به

دست انسانبه دور مانده‌است. سالانه در حدود ۷۰٬۰۰۰ گردشگر اقدام به بازدید از این منطقه می‌نمایند.

ماه های تیرومرداد بهترین زمان سفر به این دریاچه‌است. یکی از دره‌های بسیار زیبا اطراف دریاچه گهر به

دره نی‌گاه معروف است که پوشیده ازشقایق های رنگی و لاله واژگوناست.

منطقه حفاظت شده اشترانکوه در محدوده شهرستان های الیگودرز و دورود واقع شده‌است.

مسیر اصلی دریاچه از دورود شروع شده و پس از طی مسافت حدود 18 کیلومتر به انتهای آسفالت شده

جاده می رسد. از این نقطه که به عنوان چشمه اول شناخته می شود، مسیر پیاده روی شروع شده که

حدود 5 تا 6 ساعت به طول می انجامد. مسیر ابتدا با شیب ملایم به سمت بالا شروع شده و پس از حدود

یک ساعت شیب منفی تندی آغاز می شود. مسیر شیب منفی حدود 2 ساعت زمان نیاز داشته که در

انتهای آن چشمه دوم واقع شده است. بعد از چشمه دوم تا انتهای مسیر که دریاچه بزرگ گهر واقع شده

حدود 2 ساعت دیگر زمان نیاز دارد.

منبع :ویکی پدیا.دانشنامه آزاد

Generate your flash banner free online
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 ارديبهشت 1392برچسب:قله درفک,قله درفک جبهه شمالی,درفک شمالی,, توسط محمد عباسی |

رود سرا 91/11/21

کاسه درفک

نوشته شده در تاريخ شنبه 14 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محمد عباسی |

کانچن جونگا: پنج گنجینه برفی

امروز 15 فروردین 1392 ساعت 5:45 صبح برای تلاش روی سومین قله بلند دنیا کانچن جونگا به ارتفاع 8586 متر راهی نپال شدم. این قله در شرقی ترین نقطه هیمالیای نپال و در مرز هند و نپال واقع است. اطلاعات بیشتر راجع به این کوهستان را می توانید در http://en.wikipedia.org/wiki/Kangchenjunga ببینید.

مدت برنامه من 2 ماه خواهد بود که با اقامتی چند روزه در شهرکاتماندو پایتخت نپال و راهپیمایی طولانی اواخر فروردین ماه به کمپ اصلی به ارتفاع 5450 متر خواهم رسید و برنامه 1 ماهه خود برای صعود را آغاز خواهم کرد. امیدوارم بتوانم بار دیگر از بلندای یکی دیگر از قلل زیبای هیمالیا دنیا را بنگرم اما مهمترین بخش این صعود برای من، انجام تلاشی شایسته است و امیدوارم در روند این تلاش هر چه بیشتر از کوهستان و عاشقانش بیاموزم. یاد همه شما دوستان مهربان در این سفر همراه و انرژی بخش من خواهد بود.

تشکر ویژه دارم از صندوق حمایت اعضای باشگاه کوهنوردی اسپیلت که در تامین بخشی از هزینه های این سفر مرا یاری نمودند.

با انتقال اخبار کوتاهی از چگونگی برنامه به همسرم آرمان و آقای رضا سوادکوهی (مدیر سایت) و با به روز رسانی سایت www.peakbutterfly.com توسط این عزیزان، شما را از روند صعودم آگاه خواهم ساخت.

به امید دیدار دوباره

نیست جز پروفسور جواد هییت

- یه روز یه رشتیه در مخالفت با نفوذ بیگانگان در کشورمون قیام مسلحانه می کنه

ولی هرگز حاضرنمیشه با سرباز ایرانی بجنگه اون رشتی وطن دوست و با غیرت رو با

نام میرزا کوچکخان جنگلی میشناسیم . . .

-یه روز یه لره اسمش کریم خان زند بود، موسس سلسله زندیه؛ساده زیست، نیک

سیرت و عدالت پرور بود و تا ممکن می شد از شدت عمل احتراز می کرد.

معروفترین پروفسورها و مغزهای ایرانی در دنیا (پروفسور رضا, پروفسور سمیعی,

مرحومپروفسور اکبرزاده , مرحوم دکتر بهزاد پدر زیست شناسی ایران, دکتر محمدرضا

عطرچیانعضو AFFILATE .مهندسین سیویل آمریکا (ASCE) عضو سازمان بین المللی

کارشناسانORDINEX که مرکز آن در کشور سوئیس میباشد و...... رشتی هستند.

پس با همدیگه بخندیم نه به همدیگه

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محمد عباسی |

گزارش صعود به قله آسمان سرا (رودبار)

روز جمعه 92/2/6 طبق برنامه  ساعت 5/30 صبح میدان فرهنگ بودیم.بعد از جمع شدن

دوستان وسوار شدن ساعت 5/55  مینی بوسها با تعداد 35 نفربه سمت رودبار حرکت کردند.

زمانی که به رودبار رسیدیم از ایستگاه گاز حدود 20 دقیقه سربالایی تند داشتیم.جاده مارپیچ وزیبایی

بودو ساعت 7/35 روبروی فشار شکن رودبار پیاده شدیم.

از اینجاحرکت ما اغاز شد و بعداز یک راهپیمایی کوتاه در ساعت 8/35 به دشت زیبای گلدیان رسیدیم که

ابگیری هم دروسط ان دشت وجود داشت.

آقای کاوه اسدی-گلدیان

صبحانه را در آنجا خوردیم وبعد از گرفتن چند عکس .ساعت 9/00 حرکت مجدد رابه سمت قله آغازکردیم.

راه راازمیان چمنزارهایی که در زیر نور خورشید برق می زدند و جنگلهایی که سایبان

خوبیبرای ما بودند ادامه میدهیم تابه ییلاق زیر قله میرسیم که منظره بسیار زیبایی داشت.در اینجا

راهنمای محلی برنامه آقای کاوه اسدی در باره کوههای اطراف توضیحی دادند:

جاده خاکی که رودبار و رستم اباد را از هم جدا میکند و تا غار یلی بولاغی  (چشمه باد)ادامه دارد به جاده

مرجان اباد معروف است.

قله روبرو پشت کوه با ارتفاع 2812 متر و مسیر صعودآن از"سلان سر" که یکی از ییلاقات خوش اب وهوای

رستم اباد است میباشد.سمت چپ قله سفید کوه (اسپی سر) نمایان بود با ارتفاع حدود 2620 متر و

سمت راست هم قله سرک با ارتفاع 1630 متر دیده می شد.

بعد از توضیحات راهنما به سمت بالاحرکت کردیم و ساعت 11/35 به قله 2350 متری و زیبای

آسمانسرا رسیدیم.از روی قله عظمت درفک نمایان شد وبعد از گرفتن عکسهای گروهی ویادگاری ساعت

12/10 به سمت پایین حرکت کردیم.ساعت 12/30 بود  که سرپرست دستور توقف برای خوردن نهارداد و

چون زمان زیاد داشتیم . نهار خوردن ما حدود یکساعت طول کشید.

ساعت 15/00 بود که به گلدیان رسیدیم . بعد از استراحت وگپ زدن با دوستانی که آنجا بودندحدود

16/30 راهی بطرف ایستگاه فشار شکن رودبار شدیم و 17/20 هم کنار مینی بوسها بودیم و بعد از سوار

شدن به سمت رشت حرکت کردیم.

در پایان تشکر میکنم از تمامی دوستان که در این صعود ما را یاری دادند.

سرپرست برنامه: کسری کشاورز

نویسنده : محمد عباسی

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محمد عباسی |
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:سرو هرزویل,هرزویل,سرو منجیل, توسط محمد عباسی |

سرو هرزویل درختی است بسیار کهن در شهرک هرزویل که ناصر خسرو در سفرنامه اش از آن

شهرک یاد کرده‌است. این درخت یکی از آثار طبیعی ملی ایران و تحت حفاظت سازمان محیط زیست است.

حریم آن مساحتی است با تقریبا ۱۰۰۰۰ متر مربع که با حصار از بقیه منطقه جدا شده‌است.

این درخت سرو تنومند، با عمری بیش از هزار سال را ساکنان هرزویل «نظرکرده» می‌دانند. پس از

زمین‌لرزه رودبار در سال ۱۳۶۹دهکده هرزویل به کنار سرو تاریخی نقل مکان کرده که این امر باعث

نگرانی شدید گشته، زیرا پساب و آلودگی‌های روزمره شهرک ممکن است ماندگاری درخت کهنسال

را به خطر بیاندازند.

در مورد سن این ابردرخت گفته‌ها بسیار است. در برخی منابع صحبت از ۳۰۰۰ و در برخی صحبت از

۱۰۰۰ سال شده ولی متاسفانه هیچ گفته‌ای پشتوانه علمی ندارد در صورتیکه امروزه تخمین یا تعیین

سن یک درخت برای اهل فن کاریست ساده.

منبع :از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محمد عباسی |

گزارش صعود به قله لاسه سر(ماسوله)

لاسه سر نام قله ای است در جنوب غربی ماسوله از رشته کوه های البرزکه ارتفاع ان 2700 متر میباشد.

ساعت 4.35 دقیقه صبح جمعه 24 آذرماه 91 مینی بوسها با 35 دقیقه تاخیروتعداد 45 نفراز میدان فرهنگ به

طرف ماسوله حرکت کردند.

ساعت 6.10 دقیقه به ماسوله رسیدیم.ولی به علت خرابی یکی از ماشینها چند دقیقه ای معطل شدیم

وحدود ساعت6.45 دقیقه بقیه دوستان به ما ملحق شدند.

پس از معرفی.(جلو دار برنامه خانم شیرین زارع - عقب دار کامران مهرپور - سرپرست فنی مازیار نصیر زاده)

ساعت 7/00 حرکت را به سمت قله اغاز کردیم.

ساعت 7/50 دقیقه برای صبحانه درمحل(چشمه سنگی)توقف کردیم.

به علت حرکت کند بعضی ازدوستان وعقب افتادن از برنامه تصمیم به دو قسمت کردن گروه کردیم.

خانم شیرین زارع  سرپرست گروه دوم و کاوه اسدی جلودار برنامه شد وساعت8/15 دقیقه با تعداد 26 نفر

حرکت کردیم.

ساعت 9/20 دقیقه به( سه روبار) رسیدیم وبعد از چند دقیقه استراحت به حرکت خود ادامه دادیم .

در ادامه با گذشتن از جنگل انبوه وزیبایی در ساعت10/10 دقیقه به (کوه روبار) رسیدیم.

هوا مه گرفته بود. ولی هیچ گونه بارشی نداشتیم .بعد از عبور از کوربار و گذشت زمانی حدود یک ساعت

تک دانه های برف شروع به باریدن کرد وبا پیشروی ما تبدیل به بوران شد.حرکت گروه به مراتب ارام تر شد.

حدود ساعت 13/20 چند قدمی قله بودیم  ولی به علت بوران شدید.نداشتن دید کافی وخوب نبودن

حال یکی از بچه های گروه مجبور به برگشت شدیم.

مسیر از برف پوشیده شده بود و حرکت به کندی صورت میگرفت.حدود ساعت 15/00 به (کوه روبار) رسیدیم.

نهار را با دوستان خور دیم و حرکت کردیم.تمام مسیر برگشت هم پوشیده از برف بودو حدودساعت 17/45 هم

ماسوله بودیم .

سوار مینی بوس شدیم و ساعت18/00 به طرف رشت حرکت کردیم.

در پایان تشکر میکنم از تمام همنوردان بخصوص دوستانی که به من یاری رساندند.

اقای ابراهیم خالصه – مازیار نصیر زاده – کاوه اسدی – کامران مهرپور

نویسنده وسرپرست برنامه : محمد عباسی

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محمد عباسی |

لیلا اسفندیاری کجوری راد (۲۷ بهمن ۱۳۴۹-۳۱ تیر ۱۳۹۰)

کوهنورد ایرانی بود که سابقه صعود به قله دشوار نانگا پاربات را به عنوان اولين زن مسلمان ایرانی صعودکننده به این قله را در کارنامه داشت. صعودی که از سوی فدراسیون کوه نوردی جمهوری اسلامی ایران هرگز پذیرفته نشد،[۱] دراین صعود، سرپرست گروهی بود که تمام اعضايش مردان زبده کوهنوردی ايران بودند.وی همچنین برای صعود به قله K2 تلاش کرده بود.

لیلا اسفندیاری در ۳۱ تیرماه ۱۳۹۰ پس از صعود موفق به قله ۸۰۳۵ متری گاشربروم ۲، از قلل قراقروم پاکستان در رشته کوه هیمالیا، دقایقی پس از صعود حین بازگشت، روی شیب یخی زیر قله دچار حادثه شد و پیکر لیلا پس از ۳۰۰ متر سقوط در ارتفاع نزدیک به ۷۷۰۰ متری جبهه پاکستان در مکانی خارج از مسیرمتوقف شد.اووصيت کرده بود اگر افتادم، بگذاريد بمانم. می خواهم «بام جهان» آرامگاه ابدی ام باشد.

وی در رشته میکروبیولوژی تحصیل کرده و کوهنوردی را از سال ۷۹ آغاز کرده بود و در سال ۸۱ به عضویت باشگاه اسکی و کوهنوردی دماوند در آمد. اولین صعود وی به قلل بالای ۸۰۰۰ متر در سال ۸۷ و با صعود به قله نانگاپاربات (۸۱۲۶ متر) صورت گرفت که در این صعود دیگر کوهنورد ایرانی، سامان نعمتی جان خود را از دست داد. در سال ۸۹ نیز تا ارتفاع ۷۵۶۵ متری قله K۲ صعود کرد که به دلیل هوای نامساعد همه گروه مجبور به بازگشت شدند.

وجه مشخص صعودهای وی به هیمالیا، تأمین هزینه صعودها شخصاً و بدون کمک های دولتی بوده است تا جایی که به گفته خود برای صعود به قله K2 مجبور شده است خانه خود را بفروشد.

سال ۱۳۸۱ لیلا اسفندیاری به عنوان اولین زن ایرانی موفق به پیمایش کامل غار پراو (كرمانشاه) شد. ولی همچنین در اکسپدیشن بین المللی سال 2010 میلادی در مگالایای هندوستان؛ اکتشافاتی داشته است. همچنین عضو هیات موسس انجمن غارنوردان و غارشناسان ایرانیان بوده است.

کوهنوردی یک روش زندگی است

. روشی که در آن یک سیب بین همه اعضاء گروه تقسیم می شود

.روشی که در آن قوی ترین عضو گروه به پای ضعیف ترین راه می رود

. راهی که رقابت ندارد که به رهروانش حقوق نمی دهند و ایشان را نیازی به سوت وکف مشوقان درقله نیست

. ناجی بی منت یکدیگرند

.گروه می سازنند تا دل جوانان به سنگ بند کنند تا به ننگ بند نشود

.مزدشان معراج روح است و تشویقشان نوازش باد

. قانونشان عشق است و قانون گذارشان معشوق

. عشق به طبیعت عشق به زندگی است و زندگی تجلی عشق است و مرگ آنجاست که عشق نیست

.کوهنوردی عشق به طبیعت است و عشق به طبیعت ورزش ما نیست، باور ماست، زندگی ماست. به راستی که کوهنوردی فقط ورزش نیست،

کوهنوردی یک روش زندگی است

نوشته شده در تاريخ شنبه 7 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محمد عباسی |

Jerzy.Kukuczka

(يرزي كوكوچكا) در ۲۴  مارس ۱۹۴۸ ميلادي در Katowice كشور لهستان به دنيا آمد. او يكي از بهترين و برجسته ترين كوه نوردان جهان محسوب مي شد. او دومين كوه نورد دنيا بود كه توانست ۱۴ قله ي بالاي ۸۰۰۰ متر را فتح كند. او در مدت ۸ سال توانست به اين مهم دست پيدا كند و از اين جهت او اولين كوه نوردي است كه در اين مدت توانسته است ۱۴ قله ي بالاي ۸۰۰۰ متر را صعود نمايد. از ويژگي هاي صعودهاي كوكوچكا، صعود به سبك آلپي و استفاده نكردن از كپسول اكسيژن هوا است. ركوردها و صعود هاي كوكوچكا به وضوح نشان مي دهد كه چرا او بهترين كوه نورد ارتفاع در جهان است. جرزي تواست ۱۰ مسير جديد را بر روي كوهستان بازكند. او همچنيي ۴ صعود خود را در فصل زمستان انجام داد.

در ليست زير آمار صعودهاي جرزي به تفضيل آمده است:

۱۹۷۹ : صعود لوتسه (۸۵۱۶ متر)(۴ قله ي بلند دنيا) - صعود در مسير نرمال
۱۹۸۰ : صعود اورست (۸۸۴۸ متر)(۱ قله ي بلند دنيا) - گشايش مسير جديد
۱۹۸۱ : صعود ماكالو (۷۶۷۸ متر)(۵ قله ي بلند دنيا) - گشايس مسير جديد - صعود انفرادي
۱۹۸۲ : صعود برودپيك (۸۰۵۱ متر)(۱۲ قله ي بلند دنيا) - مسير نرمال - سبك آلپي
۱۹۸۳ : صعود گاشربروم ۲ (۸۰۳۲ متر)( ۱۳ قله ي بلند دنيا) - گشايش مسير - سبك : آلپي
۱۹۸۴ : صعود گاشربروم ۱ (۸۰۸۰ متر)(۱۱ قله ي بلند دنيا) - گشايش مسير - سبك : آلپي
۱۹۸۴ : صعود برودپيك (۸۰۵۱ متر)(۱۲ قله ي بلند دنيا) - گشايش مسير جديد - سبك : آلپي
۱۹۸۵ : صعود دائولاگيري (۸۱۶۷ متر)(۷ قله ي بلند دنيا) - اولين صعود زمستانه دائولاگيري
۱۹۸۵ : صعود چوآيو (۸۲۰۱ متر)(۶ قله ي بلند دنيا) - گشايش مسير - اولين صعود زمستانه چوآيو
۱۹۸۵ : صعود نانگاپاربات (۸۱۲۶ متر)(۹ قله ي بلند دنيا) - گشايش مسير
۱۹۸۶ : صعود كانچنجونگا (۸۵۸۶ متر)(۳ قله ي بلند دنيا) - گشايش مسير
۱۹۸۶ : صعود كي دو (۸۶۱۱ متر)(۲ قله ي بلند دنيا) - گشايش مسير - سبك : آلپي
۱۹۸۶ : صعود مانسلو (۸۱۵۶ متر)(۸ قله ي بلند دنيا) - گشايش مسير - سبك : آلپي
۱۹۸۷ : صعود آناپورنا ۱ (۸۰۹۱ متر)(۱۰ قله ي بلند دنيا) - اولين صعود زمستانه آناپورنا
۱۹۸۷ : صعود شيشا پانگما (۸۰۱۳ متر)(۱۴ قله ي بلند دنيا) - گشايش مسير - سبك : آلپي

سرانجام اين نابغه لهستاني در تلاش دوم خود براي صعود چهارمين قله بلند دنيا، قله ي لوتسه در نپال به سبك آلپي از جبهه ي جنوبي آن، در تاريخ ۲۴ اكتبر ۱۹۸۹ به دليل پاره شدن طناب دست دوم خود كه از يك فروشگاه در كاتماندو خريده بود، در ارتفاع ۸۲۰۰ متري بين زمين و هوا معلق شد و پس از سقوط از اين ارتفاع جان خود را از دست داد. يرزي يك فرد مذهبي بود، او كوه نوردي را در شرايط سخت مالي انجام ميداد، خواندن خاطرات يرزي كوكوچكا غمگين و در عين حال بسيار آموزنده است.

نوشته شده در تاريخ شنبه 7 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محمد عباسی |

که چه رازی ست نهان در دل کوهستانها

‍

نوشته شده در تاريخ شنبه 7 ارديبهشت 1392برچسب:یاد آوری, توسط محمد عباسی |

بیادداشته باشید وبخاطر بسپارید.

۱اولین اشتباه درکوهنوردی آخرین اشتباه است !
۲زمان رادرنظربگیرید !
۳تقسیم انرژی کنید !۴کوهنوردی را باافرادبا تجربه شروع کنید !
۵هیچ گاه تنها به کوه نروید !
۶طبیعت خیلی قشنگ است لطفا نظم طبیعت رابهم نزنید !
۷درکوه ندوید وعجله نکنید !
۸ - ازبیراهه ها جدا خودداری کنید !
۹ - مواظب تغییرات آب وهوا باشید !
۱۰درصعودها سه ساعت قبل ازغروب درمحل مناسب چادربزنید !
۱۱هیچ گاه نزدیک چادر آتش روشن نکنید !
۱۲گیاهانی که درکوه وجوددارد غذای حیوانات وداروی انسانهااست لطفا گیاهان رابه آتش نکشید !
۱۳اگرهرکوهنورد یک پلاستیک کیسه ایی همراه داشته باشد وآشغالهای خودرا به پایین حمل کندهیچ گاه کوهستان کثیف نخواهدشد !
۱۴ازکفشهای آج داراستفاده کنید !
۱۵ - لباسهای زیر حتما" نخی باشد چون لباسهای غیرازنخی دربدن تولیدالکتریسیته می کند وبرای بدن ضرردارد !
۱۶ - درهوای سرد ازنشستن زیاد اجتناب کنید چون بانشستن سردی زمین واردبدن شما می شود وماهیچه های پای شما گرفتگی پیدامی کند وشمارا آزارمی دهد !
۱۷ - درهوای سرد هرگاه انگشتهای دست شما یخ کرد هیچگاه توسط هاکردن آنها راگرم نکنید.چون هاکردن انگشتهای شمارا مرطوب می کند وانگشت شما درهوای سرد زودتر یخ می زند. !
۱۸ - درهوای سرد دستهای خودرا توسط استهکاک ومالش و به هم زدن گرم کنید
۱۹ - زمان حرکت درکوهستان صورت خودرانشوئید. چون چربی صورت برداشته می شود ونورخورشید مستقیم وارد پوست صورت شده وکمی شمارا آزار می دهد !
۲۰ - لطفا کرم هایی که برای صورت انتخاب می کنید حتمی ازپزشک سئول کنید !
۲۱ - سرما همیشه ازنوک انگشتهای پا واردبدن می شود .با جورابهای گرم وچرب کردن آنهاراگرم نگهدارید !
۲۲خداوند سلامتی رابه شماداده لطفا باسیگارکشیدن وقلیان کشیدن ومسائل غیراخلاقی به جنگ سلامتی خودنرویدوخودو طبیعت را آلوده نکنید

‍

Generate your flash banner free online

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.